9.7.11

Els esdeveniments del Baix


La reflexió linguocreativa d'avui aprofitarà per donar a conèixer l'empresa de dues noies del Baix Llobregat que, malgrat haver començat fa solament dos mesos, ja estan començant a ajudar algunes empreses del seu territori en l'organització d'esdeveniments diversos. A sota de tot hi veureu quina és la seva declaració sobre les intencions empresarials, entre les quals m'encanta que hagin optat per la responsabilitat social. Segur que la bona estrella us acompanyarà! Sort, Marta i Laia!

Dos comentaris sobre la marca:

Event

Event és una paraula inexistent en català, ja que en diem esdeveniment. Però el fet que sigui el mot usat en anglès (i també en castellà amb la forma evento) fa que sigui transparent quant a la seva comprensió. D'altra banda, en la seva forma anglesa s'ha internacionalitzat prou, cosa que fa que el tinguem present arreu, i que sigui fàcil d'associar a marques.

En català i francès hem preferit el mot postverbal esdeveniment / évènement, que com que són més llargs i incorporen la particula '-ment' fa que no tinguin el dring comercial de l'event.

L'event anglès (ĭ-vĕnt') prové del llatí eventus (Latin ēventus, from past participle of ēvenīre, to happen : ē-, ex-, ex- + venīre, to come). També l'évènement francès, però creada a partir del seu propi verb.

En català es dóna una circumstància peculiar, un encreuament. Fa uns quants segles, es van creuar i encreuar els verbs evenīre (sortir, escaure's, produir-se) i devenīre (venir baixant, caure), tots dos derivats de venīre (venir). Així, etimològicament, és com si els "events" catalans es produïssin com de baixada, com raja l'aigua, vaja!

De cara a crear una marca, events és una bona solució, és un mot internacional, que etimològicament podria ser perfectament català i que és curt. És diferent, però, l'ús en el llenguatge parlat i escrit (més enllà de les marques!) on cal dir esdeveniment, tot refusant l'event i sobretot el castellanisme evento que molts fan servir enmig d'una frase catalana tot veient que event no els funciona!

Baix

Aquest baix fa referència a la seva localització empresarial, el Baix Llobregat. Forma part d'un sentit d'identitat que moltes empreses i organitzacions han buscat. Podem arribar a dir "els del Baix" en una conversa i entendre perfectament que ens referim als habitants o a una colla específica de gent que són d'aquesta comarca. Aquest ús identitari sols s'ha desenvolupat al Baix Llobregat: no em consta pas que al Baix Penedès, Baix Camp, Baix Empordà o Baix Ebre també sentit la necessitat d'aquesta baixesa identitària (sense mala intenció!).

He fet aquesta explicació perquè després d'haver dit que els "events" catalans es produïssin com de baixada, algú podria deixar-se anar i pensar que els "baixevents" eren esdeveniments que anaven de baixada... Obviarem també altres interpretacions sobre què podria ser un esdeveniment a les zones baixes...

Anem al moll de l'òs de la reflexió: 'baix', com qualsevol paraula acabada amb x (o amb s...) sonoritza els seu final quan va seguit d'una vocal al mot següent. No vull dir que li posin banda musical, que ja estaria bé, sinó que la 'x' es pronuncia 'j'. Així el Baix Ebre, en dir-ho com una tira fònica, es pronuncia bajebre. De fet, encara que darrera no vingui una vocal sinó una consonant que no sigui sorda, també se sonoritza: ens pot costar més de percebre però diem bajllobregat.

Ara, doncs, la reflexió la centro en el procés de construcció gràfica de la marca. Lògicament, baixevents es pronuncia bajevens, però res no ho diria en veure-ho escrit. Sols és la nostra intuïció de catalanoparlants. El fet que s'escrigui baixevents obliga a fer una 'infracció' lingüística ja que aquesta escriptura implicaria realitzar realment una 'x', sorda.

Lingüísticament, la solució més correcta seria escriure els dos mots separats, però la creació de marques no hi entén de lingüística. Ja sabem que el disseny gràfic pot requerir trencar una paraula sense respectar la convenció de les síl·labes, i fins i tot aquesta és una provocació rendible perquè transmet transgressió...

Però a baixevents han trobat una solució molt bona: escriure-ho amb dos colors: baixevents. Amb aquesta tècnica, es resol la idea que són dos mots i que, malgrat que gràficament estiguin fusionats, en la pronúncia es manté la separació que ens porta a sonoritzar la 'x'.

I que vol aquesta gent de baixevents? Volem…

1. Donar a conèixer la fortalesa empresarial, professional, emprenedora i cultural de la comarca, posicionant i consolidant cadascun dels seus elements a nivell català, espanyol i europeu.
2. Incrementar la xifra de ventes a curt, mig i llarg termini de les empreses que triïn confiar en baixevents.
3. Créixer a nivell empresarial, ampliant la nostra xarxa d’empreses col·laboradores arreu del territori català, per tal de potenciar les sinergies empresarials comarcals i comunitàries.
4. Incentivar el consum local i comarcal de serveis i productes, i no creure que només a Barcelona o grans capitals es troba el què es necessita.
5. Apostar de forma clara per la responsabilitat social corporativa com a valor diferencial i com a l’única forma possible de crèixer eficientment i de forma contributiva a la comarca.

www.baixevents.cat

2 comentaris:

  1. Ostres Josep Mª estem baixemocionades!!

    M´encanta!! pensa que jo, concretament, sóc filòloga catalana i això de l´etimologia, l´orígen de les paraules i demés m´encanta!! és la meva passió! (entre d´altres)

    El teu petit article, és plenament encertat, així que un cop més gràcies pel suport i per creure en nosaltres i el nostre projecte, persones com tu fan que arrenquem amb més entusiasme que mai i no deixem mai de veure el sol!

    Des d´aquí una "baixabraçada" i gràcies per seguir-nos i animar-nos!

    ResponElimina
  2. baix'impressionades!!
    baix'agraïdes!!
    baix'emocionades!!

    Josep Mª, com bé deia la Laia, per a nosaltres és tot un honor que un dels més reconeguts professionals i referents en matèria de RESPONSABILITAT en totes les seves vessants, ens hagi dedicat una reflexió tan encertada.

    Esperem que el temps ens doni les experiències i les bones pràctiques suficients per poder nodrir de moltes i noves entrades al teu blog! I és que, no sabem ben bé perquè, però baixevents, a l'igual que la introducció de la responsabilitat en la visió estratègica de les empreses catalanes, ha arribat per quedar-s'hi i expandir-se com un tsunami :)

    Moltíssimes gràcies per tot el suport, Josep Mª.

    ResponElimina