Pàgines

28.9.10

Una ñ valenta va ràpida ocupant llocs que no li pertoquen

Fa unes setmanes vam fer un article titulat Tria llengua: ç / ñ on hi dèiem que "En algunes pàgines d'internet s'ha posat de moda identificar les llengües catalana i castellana dels botons de tria lingüística amb una ç per al català i una ñ per al castellà". 

De fet, la moda de fer ús de la 'ñ' ha esdevingut un símbol identitari per al castellà, i alguns logos l'estan incorporant. El problema és quan aquest símbol, que pot presentar-se estilitzat sota la forma únicament de la ratlleta superior, vol usar-se com a sinònim d'espanyol.

Un exemple del que volem dir el podeu observar en el logo adjunt, que correspon a la Federación Española de Asociaciones de Fabricantes de Maquinaria para Hostelería, Colectividades e Industrias Afines. En aquest cas, veiem que es tracta d'una federació de la qual formen part organitzacions de l'àmbit de tot l'estat espanyol, Catalunya inclosa, i que usen aquest simbolisme per a traslladar gràficament el concepte "Espanya".

El problema és que aquest simbolisme es basa en la llengua castellana, la qual, més enllà de l'obligació legal que estableixi la Constitució Espanyola, no és la llengua pròpia de tota la població ni de tots els territoris. Així, aquest simbolisme esdevé impropi i poc respectuós amb la diversitat que una federació hauria de representar.

De vegades, pot passar que els representats no castellans en una organització d'aquest tipus no gosin expressar el que pensen. Si presenten el disseny en una reunió com una cosa feta, exposar aquests arguments per a fer-lo enrere pot semblar que és una acció carregada de 'nacionalisme'. Però és que és exactament el contrari. I d'un nacionalisme culturalment agressiu quan procura imposar un simbolisme particular en un lloc comú. Per això, cal ser honestos amb uns mateixos i amb la realitat que cadascú representa i saber dir que aquesta imatge, aquest símbol, aquest logo, no és adequat, no és correcte. I de pas, fer saber a l'empresa de comunicació que l'hagi dissenyat, que com a bons professionals, abans han de saber què volen comunicar, com, per a qui, i de qui, però coneixent el que representa cada símbol.


PD: Encara sobre la ñ, Central Lechera Asturiana ha llançat una campanya publicitària que té com a lema "Machaca con la ñ".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada