Començarem amb doble ració d'acudits, un de brutot i un de brutal:
-Saps perquè les bústies de correus de Lepe estan sempre brutes de semen?
-Perquè hi posa Correos!
A escola:
-Jaumet, present d'indicatiu del verb caminar!
-Jo...... camino......, tu........ camines......
-Més ràpid, Jaumet!!
-Jo corro, tu corres, ell corre!!
Fa uns dies vam parlar de l'etimologia de mail.
Doncs ara toca la de correu.
La intuïció ens faria dir sense cap mena de dubte que prové de córrer. I parcialment és veritat però no del tot. Es veu que correu prové del francès antic corlieu 'missatger' (literalment 'corre llocs'), alterat en correu per influx de córrer.
No se si el Bienve Moya, quan va inventar-se els correfocs, va tenir present aquest mot inicialment compost que era el correllocs (cor-lieu). O potser es va inspirar en el correcames... Però no deixen de ser curioses i carregades de personalitat aquestes innovacions lèxiques fetes amb un verb que no accepta aquesta mena de transitivitat: no es pot córrer ni un lloc, ni un foc, ni una cama; a tot estirar una cursa.
Correu és una paraula comú a diverses llengües romàniques, i també es coneixen altres possibilitats sobre la seva etimologia però aquesta sembla la més acceptada i raonable. Cal dir que el correu també podia significar la persona que anava d'un lloc a l'altre amb els missatges.
Per la seva banda, és més clara l'etimologia de l'adjectiu postal, provinent del llatí positus, el nom dels llocs de correus situats al llarg dels camins destinats al descans dels cavalls dels missatgers.
Etimologia de correu en castellà:
http://www.elcastellano.org/palabra.php?id=928
http://etimologias.dechile.net/?correo-postal
Us convido finalment a llegir aquest text que circula per la xarxa:
Había un hombre que trabajaba en la oficina de correos, cuyo trabajo era procesar las cartas que traían la dirección ilegible.
Un día llegó a sus manos una carta que traía escritura temblorosa y que iba dirigida a Dios, pero no tenia dirección alguna. Como esa carta no iba a ir a ningún lado, decidió abrirla para ver de qué se trataba.
'Querido Dios: Soy una viuda de 84 años que vive de una pequeña pensión. Ayer alguien me robó el monedero, que tenía 600 euros. Era lo que me quedaba para el mes, y ahora voy a tener que esperar hasta el mes que viene. No sé qué hacer.
El próximo domingo es Navidad y había invitado a dos amigas mías a cenar, pero sin dinero, no tendré qué ofrecerles; no tengo ni comida para mí. No tengo familia y eres todo lo que tengo, mi única esperanza. ¿Me podrías ayudar?
¡Por Favor!
Sinceramente, María.'
______________________________________________________________________
Fue tal el impacto que la carta causó al empleado postal, que éste decidió mostrarla a sus compañeros de trabajo. Todos quedaron sorprendidos, y comenzaron a buscar en sus bolsos y carteras. Al final de la tarde habían hecho una colecta de 520 euros. Los guardaron en un sobre y lo mandaron a la dirección de María.
Esa tarde, todos los empleados que cooperaron sintieron un rico calorcito en el ambiente y una sensación de satisfacción que tal vez no experimentaban desde hacía mucho tiempo, al saber lo que habían hecho por María y sus amigas.
Llegó la Navidad y se fue.
Algunos días después de la Navidad, llegó a la oficina de correos otra carta de María. La reconocieron inmediatamente por la escritura y porque iba dirigida a Dios. La abrieron y todos con curiosidad leyeron lo que decía:
'Querido Dios: Con lágrimas en mis ojos y con todo el agradecimiento de mi corazón te escribo estas líneas para decirte que hemos pasado, mis amigas y yo, una de las mejores Navidades de la vida. Y todo por tu maravilloso regalo. Debes saber que siempre hemos sido fieles a tu mandato y hemos guardado todos tus mandamientos, tal vez esa sea la razón de tu benevolencia con nosotras.¡Gracias, Dios! Por cierto, faltaban 80 euros. Seguramente se los quedaron esos hijos de la gran puta que son todos los de Correos...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada